Mikä on brändi ja miksi siihen kannattaa panostaa?

Mikä on brändi? Jos menet kadulla kyselemään, ihmisillä on monenlaisia mielikuvia siitä, mikä brändi on ja mistä se muodostuu. Tässä blogissa avaammekin sitä, mikä brändi on ja miksi siihen kannattaa panostaa.

Brändi on osa yrityksen identiteettiä sekä näkökulma siihen, mikä tekee yrityksestä uniikin tai erottaa sen kilpailijoistaan. Brändin kehittämisen tavoitteena onkin erottautua kilpailijoista ja näin päästä asiakkaan tutkaan ensisijaisena palveluntarjoajana.

Brändi ei kuitenkaan ole pelkästään yrityksen itsensä muodostamaa. Brändi yrityksen identiteettinä on yksi puoli brändille, jolle vastapuolen muodostaa asiakkaan yleinen kokemus yrityksestä. Kokemus voi muodostua niin asiakkaana kuin ulkopuolisena seuraajana esimerkiksi median välityksellä. Voidaankin sanoa, että brändi koostuu yrityksen omasta identiteetistä sekä sen maineesta yleisön silmissä. Yritykselle onkin tärkeää paitsi kehittää oman brändin aineksia, myös omaa viestintää ja palveluaan. Brändi syntyykin kaikissa niissä kontaktipisteissä, missä ihminen on yrityksen kanssa tekemisissä.

Miksi brändiin kannattaa panostaa?

Brändin rakentamiseen kannattaa panostaa, sillä on iso merkitys siinä, miten yritys nähdään niin sisältä kuin ulkoa.  Asiakas hahmottaa muodostaa näkemyksen yrityksestä ja sen brändistä sen pohjalta, millaista sen kanssa on asioida. Tämä pätee myös yrityksen työntekijöihin.

Vahva brändi lisää asiakkaiden todennäköisyyttä ostaa juuri sinulta kilpailijasi sijaan. Samalla asiakkaan hankintakustannukset pienenevät ja asiakaspito helpottuu. Laadukkaan brändin ja asiakaskokemuksen luoma yhdistelmä myös raottaa asiakkaan lompakkoa, sillä asiakas on usein valmis maksamaan ekstraa brändin ja asiakaskokemuksen luomasta laadusta. Kokonaisuutena laadukkaan brändin hyötyjä ovat seuraavat:

Helpompi asiakashankinta

Yrityksen brändin rakentamisen hyvä lähtökohta on toteuttaa esimerkiksi markkina- tai asiakasanalyysi, jotta omat vahvuudet ja asiakkaan tarpeet on helpompi ymmärtää. Kun asiakkaan tarpeista on selkeä ymmärrys, voidaan yritykselle otolliset asiakasryhmät tunnistaa ja niille myydä aiempaa helpommin. Kun yrityksen tarjooma vastaa paremmin asiakkaan tarpeeseen tulee asiakkaastakin lojaalimpi.

Parempi kate

Asiakkaan mielessä oleva brändi mahdollistaa yrityksen näkökulmasta paremman hinnoittelun. Kun yritys nähdään itselle kiinnostavana ja sopivana, asiakkaan hintatietoisuus vähenee.

Brändin rakennusprosessin yhteydessä tehtävä yrityksen tai tuotteen erilaistaminen ja asemointi markkinaan kannattaa myös hinnoittelun näkökulmasta. Jos tuote nähdään kilpailijoihin nähden erilaisena ja siten asiakkaan tarpeeseen parempana, asiakas on valmis maksamaan korkeampaa hintaa.

Yrityksen arvo

Brändillä voi olla hinnoittelun ja asiakashankinnan lisäksi selkeä vaikutus yrityksen arvoon. Laadukkaasti brändätyllä yrityksellä on enemmän arvoa, vaikka sitä on vaikea suoraan kirjanpidossa laskea. Tästä hyvänä esimerkkinä on sähköautoyhtiö Rivian, jonka arvo kasvoi 2021 yli sataan miljardiin dollariin ilman euronkaan myyntiä. Rivian on toki ääritapaus, mutta esimerkiksi yrityskauppatilanteessa tunnetulle, hyvin brändätylle yritykselle on helpompi löytää ostaja ja yritykselle on helpompi neuvotella hyvä hinta.

Johtopäätös

Kokonaisuutena voidaan todeta, että yrityksen ja tuotteen brändin kehittäminen kannattaa monestakin näkökulmasta. Laadukas brändi kestää aikaa ja luo yritykselle arvoa pitkällä aikavälillä. Elämme tarinoiden aikakautta, jossa yrityksen brändi on ihmisten tapa hahmottaa yrityksesi. Onko parempaa investointia kuin panostaa siihen?

 

One thought on “Mikä on brändi ja miksi siihen kannattaa panostaa?

Leave a Reply